Så här fixar du bankid & mobilt bankid
Bank-ID har idag blivit ett verktyg som det är väldigt svårt att klara sig utan. För allt fler tjänster är det det enda alternativet som du kan använda för att logga in. Eftersom det även är väldigt smidigt att använda så ser vi ingen anledning till att du inte ska ha ett Bank-ID.
Det finns två olika typer av Bank-ID. Det absolut vanligaste idag är det vi kallar för Mobilt Bank-ID. Det består av en app som du enkelt installerar på din telefon och så har du tillgång till din elektroniska signatur var du än befinner dig. För de allra flesta så är detta det självklara valet och egentligen den enda varianten du behöver.
Det finns också ett BankID som du installerar på din dator. Det kan vara ett alternativ om du spenderar väldigt mycket tid vid datorn, eller om du helt enkelt av någon anledning inte har en mobiltelefon.
Innan du kan använda ditt mobila BankID i telefonen eller på datorn så måste du beställa det från din bank. Det är en väldigt enkel process som du smidigt kan göra själv när du är inloggad på din internetbank. Det är bara att följa de tydliga instruktionerna som du får på skärmen. Om du tycker att det är svårt och krångligt så kan du besöka ett bankkontor för att få hjälp. Många små samhällen saknar ett bankkontor idag, men kundtjänst via telefon brukar vara duktiga på att hjälpa till.
När du använder ditt BankID för att signera något eller för att logga in på exempelvis Pensionsmyndigheten eller Försäkringskassan så använder du dig av en personlig kod på minst sex siffror. Om du använder Mobilt Bank-ID så kan du även välja att signera med ditt fingeravtryck eller via face-ID. Detta aktiverar du i inställningarna i BankID-appen.
En nyhet som allt fler sajter har implementerat är möjligheten att logga in genom att scanna en QR-kod. Då öppnar du bara BankID appen och väljer funktionen för att scanna och håller upp mobilens kamera mot skärmen. Sedan är det bara att signera med din personliga kod eller ditt fingeravtryck så är det klart. Du slipper alltså att skriva in ditt personnummer som tidigare var ett krav för att kunna logga in. Detta är en funktion som gör BankID ännu säkrare och som försvårar för bedragare att kunna logga in på distans.
Sverige var mycket tidiga med att lansera en tjänst för elektronisk signering. Bank-ID ägs av SEB, Swedbank, Handelsbanken, Danske Bank, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank och Skandiabanken. Det breda samarbete i branschen är nog en av de stora anledningarna till att Bank-ID har blivit en så stor succé. Idag har nästan alla ett Bank-ID och det har verkligen blivit en standard för elektroniska signeringar i Sverige.
Ett BankID måste förnyas med jämna mellanrum. Det fixar du enkelt själv i inloggat läge i din internetbank. Ett BankID är giltigt i minst två år, men i vissa fall ända upp till fem år. Giltighetstiden varierar beroende på vilken typ av BankID du har.
Vem kan skaffa Bank-ID?
För att få ett BankID så måste du ha ett svenskt personnummer och i de flesta fall även folkbokförd inom Sveriges gränser. Det finns också en åldersgräns som normalt sett är 18 år, men det kan faktiskt variera lite beroende på vilken bank du har.
BankID på ny telefon
När du skaffar en ny mobiltelefon så måste du givetvis installera BankID-appen på din nya telefon. Tänk på att inte tömma din gamla telefon innan du har fått igång BankID på den nya. Det underlättar nämligen om du kan signera ditt nya BankID med ditt befintliga. När du ser att allt funkar på din nya telefon så kan du rensa din gamla.